Jubilejný turnaj Karol Mlynka - 60 C 11.8.2004
Správa usporiadateľa
V medzinárodnej skladateľskej súťaži z príležitosti 60. narodenín Karola Mlynku konkurovalo v oboch oddeleniach spolu 68 šachových kompozícií od 32 autorov zo 14 krajín:
Bielorusko, Česko, Francúzsko, Holandsko, Lotyšsko, Maďarsko, Nemecko, Poľsko, Rusko, Slovensko, Španielsko, Švajčiarsko, Taliansko a Ukrajina. Do oddelenia A zaslalo 26 skladateľov 43 ortodoxných dvojťažiek s ľubovoľnou témou - avšak jedna bola retrográdna - a do oddelenia B došlo 25 exodvojťažiek od 7 autorov na predpísanú tému cyklickej zámeny obranných motívov. Rozhodcom bol jubilant.
Vráble, august 2004, Ján Golha, usporiadateľ
Posudok rozhodcu
V stanovenej lehote som dostal od usporiadateľa 43 ortodoxných dvojťažiek a 25 exodvojťažiek celkove solídnej úrovne v efektnom neutralizovanom vyhotovení. Podľa propozícií turnaja bolo v exooddelení "všetko dovolené" , avšak práve táto skutočnosť si vyžiadala rozdelenie exoproblémov na dve skupiny, v dôsledku čoho vznikli vlastne až tri oddelenia: A, B1 a B2.
Oddelenie A tvoria ortodoxné dvojťažky bez predpísanej témy, včítane jednej retrográdnej.
Do oddelenia B1 patria "mäkšie" exoúlohy s témou "pasívnej" cyklickej zámeny obranných
motívov a väčšinou s bežnými exokameňmi ako sú cvrčkovia (dámski, vežoví, strelcoví, tátošoví, resp. klokani), tátoši a čínske figúry (leo, pao, vao, lion).
Do oddelenia B2 boli zaradené "tvrdšie" exokompozície najmä s "aktívnou" cyklickou zámenou obranných motívov (proti rovnakej hrozbe) alebo aj proti rôznym hrozbám, ale
s aplikáciou veľmi špeciálnych exokameňov: prešporský kráľ, mutujúci kráľ, sirota, morský strelec, blcha, čínska ruža, nao, maový cvrček, strelcový klokan, (veľko) dababový cvrček a (veľko) alfilový cvrček, ťava. Ďalej exodvojťažky so zámenou matov, respektíve iných ťahov. A napokon tiež skladby so zvláštnymi exopodmienkami, napríklad opačné circe. Škoda, že sa nevyskytli ďalšie zaujímavé druhy ako sat či (anti) andernašský šach, prípadne na exošachovniciach.
Autori prezentovali 10 rozličných exomotívov:
- vytvorenie antibatérie napádajúcej hrozbové pole /líniu/
- zaclonenie zakrývajúceho kameňa ("internej prekážky")
- odclonenie zakrývajúceho kameňa
- odblokovanie doskočného poľa zakrývajúceho kameňa
- branie súperovho zakrývajúceho kameňa
- "antiodviazanie"
- odťah preskakovaného kameňa (externej prekážky)
- blokovanie cieľového poľa čínskej figúre
- uvoľnenie matovej siete mutujúceho kráľa
- "circe-priviazanie" (zákaz brania v opačnom circe)
Poznámka: Terminológia antibatériových motívov je odvodená od oficiálnych slovenských názvov batériových kameňov: odkrytý (zadný) a odkrývajúci (predný) kameň majú tu svoje antiformy.
Moja najsrdečnejšia vďaka patrí všetkým zúčastneným skladateľom, ktorí mi touto formou gratulovali k životnému jubileu ako aj p. Udovi Degenerovi z Nemecka za overenie pôvodnosti vyznamenaných dvojťažiek a taktiež redaktorom šachových rubrík a časopisov za propagáciu súťaže. Osobitné poďakovanie by som chcel vysloviť usporiadateľovi turnaja, môjmu dlhoročnému priateľovi, Jánovi Golhovi za jeho obetavé nasadenie pri zabezpečovaní všestrannej kvality - nielen organizačnej, ale aj výtvarnej a šachovo umeleckej.
Bratislava, november 2004, Karol Mlynka, medzinárodný rozhodca FIDE
Oddelenie A:
Vadim Ivanov 1. cena
2# 11 + 8
|
1... Jc2 a 2.Jc3# A 1... f4 b 2.Jg5# B 1.Dc1 ? (2.De3#) 1... Jb3 ! 1... Jc2 a 2.Jg5# B 1... f4 b 2.Jc3# A 1.Dc3 ! (2.De3#) 1... Jc2 a 2.Df3# C 1... f4 b 2.Dd3# D
|
Veľmi pekná recipročno-obyčajná zámena matov (Z - 32 - 24) v klasickej forme, pričom zdanlivé hry vychádzajú tiež po 1.Vb3? Vb8! Pôsobivé je najmä novostrategické odcláňanie a zacláňanie línií. Zjednocujúco vyznieva zvodník a úvodník s rovnakou hrozbou dámou, ale predovšetkým poskytovanie ústupu čiernemu kráľovi, po ktorom nasleduje mat s väzbou jazdca.
Peter Gvozdják 2. cena
2# 9 + 9
|
1.Vc5 ? (2.Jxc8#) 1... Dxb3 ! 1.Vd2 ? (2.f5#) 1... Dc3 ! 1.Jc5 ? (2.Jxc8# A) 1... Dd3 ! 1... Dxc5 a 2.f5# B 1... Dd2 b 2.Jxe4# C 1.Jd2 ! (2.f5# B) 1... Dc5 a 2.Jxe4# C 1... Dxd2 b 2.Jxc8# A
|
Šedejov cyklus, aký sa nenachádza ani v Cyclone, zaujme ďalšími zvodnosťami na tých istých poliach. Sólo čiernej dámy graduje duelom s bielym jazdcom, pripomínajúcim starú ruskú šachovú "romantickú naháňačku", pri ktorej sa striedavo uvoľňuje pole d5, aby nakoniec z toho profitovala samotná téma.
Predchodca (Anticipation) - Aharon Hirschenson, C10037 The Problemist 5/2004. Úloha sa zo súťaže vylučuje.
Ján Kovalič 3. cena
2# 10 + 10
|
1... Sd5 A 2.Jf5# 1... Jc3 B 2.Vb4# 1... Jg5 C 2.fxe3# 1.Jfd5 ! (2.Dxe4#) 1... Sd5 B 2.Jf5# 1... Jc3 C 2.Vb4# 1... Jg5 A 2.fxe3#
|
Téma, pri ktorej sa paradoxne cenia nezamenené maty - a síce cyklická zámena škodlivých motívov. Dokonca ide o prototyp trojvariantového spracovania, lenže priorita prislúcha už dávnejšie štvorvariantovej zámene, hoci iba s dvomi odlišnými matmi (Ladislav Kolárik, 1. cena Hlas ľudu 1985). V tomto prípade sú už všetky maty rovnaké, iba ekonómia bielej Vg3 je značne nekonvenčná: v riešení "zaháľa", ale v zdanlivých hrách je výsostne tematická, pretože "na nej stojí a s ňou i padá" celý obsah. ŠM - 23 - 33: A - zaclonenie, B - blokovanie, C - odclonenie.
Predchodca (Anticipation) - Václav Kotěšovec, Schacchi e scienze applicate 1984, 6. čestné uznanie. Úloha sa zo súťaže vylučuje.
Ladislav Salai sr. 4. cena
2# 15 + 6
|
1.Jf6 ? (2.Dxd5# A) 1... Jxe3 ! 1... J5~ 2.cxd4# 1... Jxc3 2.Dd5# A 1... Jb7 2.b6# M 1... Jxb4 2.Vxb4# 1.e8J ? (2.Jxd6 B) 1... Sc5 ! 1... J6~ 2.b6# M 1... Jxb5 2.Jd6# B 1... Sxe5+ 2.Jxe5# 1.Vd1 ! (2.Vxd4# C) 1... S~ 2.Dxd5# A 1... Sxc3 2.Vd4# C 1... Jf5 2.b6# 1... Sxe5+ 2.Jxe5#
|
Veľmi pôsobivé prekvapujúce návraty primárnych hrozbových matov po predĺžených obranách pravdepodobne v rekordnom podaní, pričom jedna sekundárna hrozba vychádza i v zamenenej funkcii.
Vasyľ Markovcij Zvláštna cena
2# 12 + 9
|
1.hxg3 ? (2.Jc1# A, Jc3# B, Jg1# C) 1... gxf4 a 2. Jxf4# D 1... cxd3 ! b 1.Dxb5 ? (2.Dd5#) 1... Vxd6 ! 1... gxf4 a 2.Jc1# A 1... cxd3 b 2.Dxd3# 1.Kd2 ? (2.Ve3#) 1... c3+ ! 1... gxf4 a 2.Jc3# B 1... cxd3 b 2.Sd5# 1.Je6 ! (2.J2f4# D) 1... Kxd3 2.Jc1# A 1... Kxd5 2.Jc3# B 1... cxd3 b 2.Jg1# C
|
Tri hrozbové maty zo zvodnosti sa uplatnia v ďalších troch fázach ako variantové (pseudo-leGrand a hrozbové paradoxy).Treba len ľutovať šachujúce vyvrátenie jednej zvodnosti, čo by do určitej miery mohli zmierniť autorom neuvádzané zdanlivé hry: 1...c3,Vd8 2.Sd5,Dxb7#, čím vznikajú až päťfázové zámeny: Z-2,1,2,2,3-68.
Zoltán Labai 1. čestné uznanie
2# 12 + 11
|
1.c4 ? (2.c5#) 1... Dc1 ! 1... Sb6 A 2.Vd7# 1... Jxc4 B 2.Jxc4# 1.Vf5 ? (2.Sxe5#) 1... Da1 ! 1... Jc4 A 2.Jxc4# 1... Jxf6 B 2.Vxf6# 1.Sd7 ? (2.e8J#) 1... Sxc6 ! 1... Jxf6 A 2.Vxf6# 1... Jxe7 B 2.Sxe7# 1.Jb6 ! (2.Jc8#) 1... Jxe7 A 2.Sxe7# 1... Sxb6 B 2.Vd7#
|
Štvorfázová cyklická zámena obrán k dvom jednoduchým obranným motívom: A - napadnutie poľa, B - branie hrozbového kameňa: OM - 42 - 42. (Autorom prototypu je Miroslav Svítek, 431 Hlas ľudu 10.10.1974.)
Ján Golha 2. čestné uznanie
2# 9 + 10
|
1.g4 ? (2.De7#) 1... f6 ! 1... Sxd6 A 2.Vxd6# 1... Jf6 B 2.Dxf6# 1... f5 C 2.De3# 1.bxc6 ! (2.Dd5#) 1... Sxd6 C 2.Vxd6# 1... Jf6 A 2.Dxf6# 1... f5 B 2.De3#
|
Dobre konštruovaná cyklická zámena troch obranných motívov: A - napadnutie, B - zaclonenie, C - odclonenie (OM - 23 - 33) pripomína jubilantovi jeho mladosť.
Zoltán Labai 3. čestné uznanie
2# 11 + 14
|
1.Kb7 ? (2.Jc7#) 1... Sxe6 ! 1... Kxe6 A 2.hxg8D# 1... Jd3 B 2.Sxa2# 1.Vd7 ? (2.Vxd6#) 1... Vxh7 ! 1... Kxe6 B 2.hxg8D# 1... Jd3 C 2.Sxa2# 1.Dd3 ! (2.De4#) 1... Kxe6 C 2.hxg8D# 1... Jd3 A 2.Sxa2#
|
Pokus o OM - 32 - 23 po prvýkrát s tematickým ťahom čierneho kráľa, kde A - branie hrozbového kameňa, B - uvoľnenie poľa, C - odclonenie línie k hrozbovému poľu. Pri motíve uvoľnenia je však obsah výrazne nadradený nad formu.
Marián Križovenský zvláštne čestné uznanie
2# 11 + 10
|
(1... Jxe5 x 2. Jf6#) 1. Kf5 ? (2. Jf6#) 1... Je7+ ! 1... Vxa6 A 2.Vxc5# 1... Dxe3 B 2.dxe3# 1... Dxf3+ C 2.Dxf3# 1. Jc6 ! (2. Jf6#) 1... Vxa6 B 2.Vxc5# 1... Dxe3+ C 2.dxe3# 1... Dxf3 A 2.Dxf3# (1... Jxe5 x 2.Je7#)
|
Jediná aktívna cyklická zámena obranných motívov v tomto oddelení: OM - 23 - 33A/349, A - napadnutie, B - uvoľnenie, C - šachovanie. Cenná je doplnková zámena matu ako aj antiparadox, avšak šachujúca účinná obrana vyčleňuje skladbu do kategórie zvláštnych vyznamenaní.
Philippe Robert pochvalná zmienka
2# 14 + 9
|
1.Db1 ? (2.Vd4#) A 1... Jxd5 ! a 1... Jc2 2.Jxf3# B 1.De2 ? (2.Jxf3#) B 1... Dxd5 ! b 1... Dd4 2.Vxd4# A 1.c7 ! (2.Jc6#) 1... Jxd5 a 2.Jxf3# B 1... Dxd5 b 2.Vd4# A
|
Elegantná dvojťažka s dominujúcou Hanneliusovou témou a Schiffmannovou obranou vo variantoch riešenia.
Marián Križovenský pochvalná zmienka
2# 13 + 14
|
1. Jc3 ? A (2.d8D#) 1... Vxc5 ! a ? (2.Dc3 ?) 1. Jdf4 ? B (2.d8D#)1... Df8 ! b ? (2.Vd3 ?) 1. Jc7 ? C (2.d8D#)1... Jf6 ! c ? (2.Sxe5 ?) 1. Jxb6 ! (2.d8D#) 1... Vxc5 a 2.Dc3# 1... Df8 b 2.Vd3# 1... Jf6 c 2. Sxe5#
|
"Mastodont" s 27 kameňmi ponúka tri identické zoslabujúce (A,B,C) a škodlivé (a, b, c) Motívy: A/a - blokovanie, B/b - odviazanie, C/c - zaclonenie.
Alessandro Cuppini pochvalná zmienka
2# 12 + 8
|
1.Vd3 ? (Jf4# C, Jc3# D, Sxb2# E) 1... Sxd7 a 2.Jxf4# C 1... Vh4 b 2.Jc3# D 1... Vxe8 c 2.Sxb2# E 1... Sb6 d 2.C#,D# 1... Vf5 e 2.D#,E# 1... Sa5 f 2.E#,C# 1... Jxd3 ! 1.Se5? (2.Jxc7# A,Jf6# B,Jf4# C,Jc3# D) 1... Jd3 g 2.A#,B# 1... Sa5 f 2.B#,C# 1... Vxe8 c 2.C#,D# 1... Vf5 e 2.D#,A# 1... Jxe6 2.B#,D# 1... Ja4 h 2.A#,B#,C# 1... Sb6 d 2.B#,C#,D# 1... Jh7 2.C#,D#,A# 1... Vh4 b 2.D#,A#,B# 1... Vxd7 i 2.Jf4# C 1... Vxe5 ! 1.Sc5 ! (2.Jxc7# A,Jf6# B,Jf4# C,Jc3# D) 1... Df1 2.A#,B# 1... Sa5 f 2.B#,C# 1... Vxe8 c 2.C#,D# 1... Vf5 e 2.D#,A# 1... Sxd6 2.B#,D# 1... Ja4 h 2.A#,C# 1... Dc1 2.A#,B#,C# 1... Vxd7i 2.B#,C#,D# 1... Vh6 2.C#,D#,A# 1... Vh4 b 2.D#,A#,B# 1... Jd3 g 2.Jxc7# A
|
Zaujímavé trojfázové variácie tém Fleck a Brogi, žiaľ, s hrubými vyvráteniami zvodností.
Oddelenie B1:
Ján Golha 1. cena
2# 11 + 10
|
leo - e5, h1, h2, pao - c2, f2, f5, g5, g6, vao - a4, b8, c5, h6, klokan (kangaroo) - b4, g7, h4 1.LEa1 ? (2.LEd4#) 1... LEg1 ! 1... LEf4 A 2.VAxf4# 1... VAd4 B 2.PAc7# 1... PAf6 C 2.Led4# 1.LEc1 ? (2.LEf4#) 1... e3 ! 1... LEf4 B 2.VAxf4# 1... VAd4 C 2.PAc7# 1... PAf6 A 2.Led4# 1.LEe1 ! (2.PAf6#) 1... LEf4 C 2.VAxf4# 1... VAd4 A 2.PAc7# 1... PAf6 B 2.Led4#
|
Čínsko-austrálsky balet. Fantastická skladba s exomatmi vo všetkých variantoch, v ktorej leovia, paovia i vaovia takmer roztancujú aj statických klokanov. Totálna cyklická zámena obranných motívov: A - napadnutie hrozbového poľa, B - zablokovanie hrozbového poľa, C - vytvorenie antibatérie zaclonením línie - OM - 33 - 33. Harmonické prvé ťahy leom zaujímavo spestruje vynaliezavá hrozba paom v riešení. Celkový dynamický dojem ešte umocňuje doplňujúci cyklus brániacich a matujúcich čínskych figúr ako aj perfektná konštrukcia. - Klobúk dolu!
Ján Golha 2. cena
2# 13 + 15
|
cvrček (grasshopper) - a2, a7, h7, vežový cvrček (rook hopper) - a3, d4, strelcový cvrček (bishop hopper) - c6, c8, d7, g4, tátošový cvrček (nightrider hopper) - a1, a8, b5, klokan (kangaroo) - c5, d2, e8 1.Ch4 ? (2.Ce2#) 1... Sce4 ! 1... KAa5 A 2.Txa5# 1... TCe6 B 2.SCxe6# 1... KAxh5 C 2.Vxd4 # 1... VCxb4 D 2.Dxd5# 1... VCxd3 E 2.Sxd3# 1.Cxc7 ! (2.Ca4#) 1... KAa5 B 2.Txa5# 1... TCe6 C 2.SCxe6# 1... KAxh5 D 2.Vxd4 # 1... VCxb4 E 2.Dxd5# 1... VCxd3 A 2.Sxd3#
|
Šachová opera. - Hlavným manažérom je biely cvrček h7, ktorý zabezpečuje zvodník, úvodník i tematické priviazania, aby jeho asistent Ca2 mohol hroziť matom. OM - 25 - 55, cyklická zámena piatich obranných motívov: A - odskok externej prekážky, B - vytvorenie antibatérie skokom na líniu, C - napadnutie hrozbového poľa skokanom, D - odviazanie cvrčka odskokom internej prekážky, E - branie internej prekážky. Veľmi náročný komplex motívov s dominujúcim odviazaním.
Václav Kotěšovec 3. cena
2# 9 + 13
|
cvrček (grasshopper) - b3, b6, b7, b8, d1, d8, g2, g5, g8, tátoš (nightrider) - a2, g4 1.Ch4 ? (2.Cf6#) 1... Cg3 ! 1... bxc4 A 2.Ca4# 1... Cxg8 B 2.Dxb6# 1... Cg7 C 2.Cxg6# 1... f2 D 2.Te4# 1.Ca8 ! (2.Cc8#) 1... bxc4 B 2.Ca4# 1... Cxg8 C 2.Dxb6# 1... Cg7 D 2.Cxg6# 1... f2 A 2.Te4#
|
"Cvrčkový koncert" pod dirigentskou taktovkou bieleho Cd8, ktorý zrežíruje nielen oba prvé ťahy, ale aj hrozby ladným spätným skokom. OM - 24 - 44, cyklická zámena štyroch špeciálnych obranných exomotívov: A - odclonenie línie internoprekážkového cvrčka, B - odblokovanie poľa internoprekážkovému cvrčkovi, C - odskok externoprekážkového cvrčka z hrozbovej línie, D - antibatériové zaclonenie internoprekážkového cvrčka na odskok. (Skladba má tiež výskumno-teoretickú hodnotu.) Jednotná škodlivá motivácia zosúlaďuje exomaty cvrčkami a tátošom s dámskym matom. Výborná konštrukcia!
Ján Golha 4. cena
2# 8 + 12
|
vežový cvrček (rook hopper) - a4, f7, h6, strelcový cvrček (bishop hopper) - e3, h8, tátošový cvrček (nightrider hopper) - e2, h2, tátoš (nightrider) - b2, leo - d7, vao - a2, g1 1.Db8 ? (2.Dxb5#) 1... SCb6 ! 1... LEd4 A 2.Jd3# 1... LEd5 B 2.Je6# 1.Dg2 ? (2.Dc6#) 1... LEc8 ! 1... LEd5 C 2.Je6# 1... LEd6 A 2.Td3# 1.Dg4 ! (2.Db4#) 1... LEd6 B 2.Td3# 1... LEd4 C 2.Jd3#
|
Nokturno. - Harmonický súboj ortodoxnej dámy s čínskou dámou (leom) vyúsťuje do kolotočovej zámeny OM - 32 - 33 s motívmi A - vytvorenie antibatérie vstupom leovej prekážky, B - napadnutie hrozbového poľa leom spoza prekážky, C - zaclonenie dámy leom. Kvalitná konštrukcia i škodlivé motívy blokovania kráľovských polí.
Ján Golha 5. cena
2# 11 + 13
|
lion - a8, b4, f7, h5, vežový lion ( rook lion) - a6,e5, e6, strelcový lion (bishop lion) - a4, c6,h4, h6, tátošový lion (nightrider lion) - a1, c1, f4, g8 1.LIh2 ? (2.LId2#) 1... SLf6 ! 1... SLc5 A 2.LId6# 1... SLe4 B 2.VLd6# 1... g4 C 2.LIh8# 1... VLe2 D 2.LIc4# 1.LIh3 ! (2.LId7#) 1... SLc5 B 2.LId6# 1... SLe4 C 2.VLd6# 1... g4 D 2.LIh8# 1... VLe2 A 2.LIc4#
|
Lionová symfónia - iba sami lioni , a síce štvorakí : LI,VL,SL,TL. Cyklická zámena štyroch exomotívov (bez napadnutia) OM - 24 - 44: A - odskok preskakovaného kameňa z línie liona, B - skok prekážky do antibatérie tátošového liona, C - odclonenie antibatérie čierneho liona, D - zaclonenie hrozbovej línie liona. Exomaty nasledujú po analogických škodlivých motívoch. (Nebyť nejednoznačnosti ťahu vežového liona v riešení ašpirovala by táto veľmi pekná exoúloha na vyššie ocenenie!)
Ján Golha 1. čestné uznanie
2# 6 + 15
|
vežový cvrček (rook hopper) - a8, b3, strelcový cvrček (bishop hopper) - c5, e3, f3,h8, tátoš - f2, g8 1.Da1 ? (2.Dxd4#) 1... SCc3 ! 1... Jc3 A B' 2.Ja3# 1... Je5 B C' 2.Txd6# 1... Ve4 C A' 2.Ta5# 1.Dh7 ? (2.Dd3#) 1... SCc3 ! 1... Jc3 B B' 2.Ja3# 1... Je5 C C' 2.Txd6# 1... Ve4 A A' 2.Ta5# 1.Dh5 ! (2.Dd5#) 1... Jc3 C B' 2.Ja3# 1... Je5 A C' 2.Txd6# 1... Ve4 B A' 2.Ta5#
|
Totálna cyklická zámena obranných motívov OM - 33 - 33 korešponduje vo zvodnosti 1. Dh7? s protikladnými škodlivými motívmi, čo predstavuje Kinnunenovu tému. V ďalších dvoch fázach sa táto protikladnosť cyklicky posúva, z čoho zasa rezultuje dvojnásobná Jönssonova téma. Všetko je dokonale zosúladené hrou bielej dámy, ale čierne kamene predsa len figurujú v úlohe štatistov a ani rovnaké účinné obrany napriek odlišnej motivácii nie sú práve ozdobou. Na druhej strane je využitie skromného bieleho materiálu - bez pešiakov - obdivuhodné. A - zaclonenie,B - vytvorenie antibatérie, C - napadnutie hrozbového poľa
Václav Kotěšovec 2. čestné uznanie
2# 12 + 11
|
cvrček (grasshopper) - a2,c1,c5,d2,e6,f8,g3,h6,h8 1.Ce8 ? (2.Cg8#) 1... Ce5 ! 1... b3 A 2.d4# 1... Cf2 B 2.Jxb4# 1... Sd7 C 2.Vxd7# 1... Jg5 D 2.Jf4# 1.Ch5 ! (2.Ca5#) 1... b3 B 2.d4# 1... Cf2 C 2.Jxb4# 1... Sd7 D 2.Vxd7# 1... Jg5 A 2.Jf4#
|
Populárna a legálna exodvojťažka iba s cvrčkami predostiera cyklickú zámenu štyroch obranných motívov OM - 24 - 44, z ktorých najviac upúta pozornosť A - antiodviazanie (umožnenie odskoku internoprekážkového cvrčka do zakázanej zóny kvôli šachovaniu vlastného kráľa). Ďalšími motívmi sú: B - odchod externej prekážky z línie cvrčka, C - antibatériové zaclonenie internoprekážkového cvrčka externou prekážkou a napokon D - napadnutie hrozbovej línie cvrčka. Najkrajší je pritom variant po 1... b3.
Ján Golha & Juraj Lörinc 3. čestné uznanie
2# 9 + 13
|
vežový lion (rook lion) - g2, h6 strelcový lion (bishop lion) - b4, d8 1.Jxf3 ? (2.Jg5#) 1... VLc6 ! 1... Je6 A 2.Se8# 1... SLe7 B 2.Jxd6# 1... VLd2 C 2.Dg7# 1.Jxc4 ! (2.J4xd6#) 1... Je6 C 2.Se8# 1... SLe7 A 2.Jxd6# 1... VLd2 B 2.Dg7#
|
Pekná realizácia OM - 23 - 33 s "odštiepenými" lionmi: A - napadnutie poľa, B - vytvorenie antibatérie a C - priviazanie. (Skladba by mala byť korektná i bez čierneho Jc2, čo by však narušilo jednoznačnosť motivácie.)
Ján Golha pochvalná zmienka
2# 14 + 16
|
cvrček (grasshopper) - d1, f1, vežový cvrček (rook hopper) - a6, c3, c6, c7, strelcový cvrček (bishop hopper) - a1, b3, d2, f2, f5, klokan (kangaroo) - b2, e4, e7, g1, h3, h7 1.Ca4 ? (2.Cxa7#) 1... Kaxc5 ! 1... SCh4 A 2.Cf6# 1... KAb7 B 2.Dxd3# 1... VCa8 C 2.Vd6# 1... TCxe5 D 2.Dxe5# 1... VCxc5 E 2.De3# 1.Ch5 ! (2.Ch8#) 1... SCh4 B 2.Cf6# 1... KAb7 C 2.Dxd3# 1... VCa8 D 2.Vd6# 1... TCxe5 E 2.Dxe5# 1... VCxc5 A 2.De3#
|
Veľmi náročná cyklická zámena piatich motívov OM - 25 - 55: A - odclonenie antibatérie klokana, B - vytvorenie antibatérie klokanom (pravda, raz príchodom, inokedy odchodom prekážky), C - odskok externej prekážky z línie hrozbového cvrčka, D - napadnutie poľa skokanom, E - branie internej prekážky. Mastodontovú konštrukciu zaťažujú ešte technické exokamene a až štyri maty sú ortodoxné.
Ján Golha pochvalná zmienka
2# 10 + 8
|
cvrček (grasshopper) - a8, d5, e2, f3, h5, vežový cvrček (rook hopper) - b6, e4 1.Ch1 ? (2.Cb1#) 1... Cd1 ! 1... Cb2 A 2.Sxc4# 1... Jd2 B 2.Vxc3# 1.VCb4 ? (2.VCd4#) 1... Jf6 ! 1... Jd2 C 2.Vxc3# 1... Je5 A 2.Jc5# 1.VCe1 ! (2.VCe3#) 1... Je5 B 2.Jc5# 1... Cb2 C 2.Sc4#
|
Kolotoč OM - 32 - 33: A - vytvorenie antibatérie príchodom prekážky, B - napadnutie hrozbového poľa, C - odchod externej prekážky z cvrčkovej línie (postráda však jednoznačnosť).
Ján Golha pochvalná zmienka
2# 12 + 14
|
cvrček (grasshopper) - a1, a4, b1, c3, d3, d5, e5, f2, g5, g6, vežový cvrček (rook hopper) - b2, f5, h6, strelcový cvrček (bishop hopper) - g2, tátošový cvrček (nightrider hopper) - b7, f8 1.Ch4 ? (2.Cg4#) 1... VCxh3 ! 1... VCh2 A 2.TCb6# 1... Jc4 B 2.Dxf5 # 1... VCh5 C 2.Dg4# 1... Cg7 D 2.Sxe3 # 1.Cd4 ! (2.Ce4#) 1... VCh2 B 2.TCb6# 1... Jc4 C 2.Dxf5 # 1... VCh5 D 2.Dg4# 1... Cg7 A 2.Sxe3 #
|
Vtipná spolupráca cvrčkov v prvých ťahoch a v hrozbách vedie k zámene OM - 24 - 44: A - napadnutie hrozbovej línie cez prekážku, B - odclonenie antibatérie, C - vytvorenie antibatérie príchodom prekážky, D - odchod externej prekážky. Škoda, že medzi motívmi A a C je prakticky iba formálny rozdiel.
Dieter Müller pochvalná zmienka
2# 9 + 9
|
cvrček (grasshopper) - a5, h3, h4, h6 1.Ce1 ? (2.Se5#) 1... Jf7 ! 1... Je3 A 2.Cd2# 1... bxc4 B 2.Sc5# 1... Jg6 C 2.Cf6# 1.Ch7 ! (2.Vxd3#) 1... Je3 B 2.Cd2# 1... bxc4 C 2.Sc5# 1... Jg6 A 2.Cf6#
|
Klasická Mlynkova téma OM - 23 - 33 v populárnej exodvojťažke s obrannými motívmi: A - uvoľnenie kráľovského poľa zaclonením línie, B - vytvorenie antibatérie (avšak raz odchodom, druhý raz príchodom kameňa), C - napadnutie hrozbového poľa. (Zaujme tiež doplnkový variant 1.Ch7! Cxh7 2. Cxh8#.)
Oddelenie B2:
Ján Golha 1. cena
2# B:Oa4 -> a6 11 + 11
|
cvrček (grasshopper) - a8, g5, h1, lion - d8, g6, sirota (orphan) - a4, morský strelec (nereide) - h7, strelcová blcha (bishop locust) - b5, b6, prešporský kráľ (Pressburger King) - b3 A : 1.Kc3 ! (2.Sa2#) 1... Vxd3+ A 2.KVc5# 1... LIxd3 B 2.MSxf5-e4# 1... Vxd4 C 2.Oc4# B :1.Kb4 ! (2.Sa2#) 1... Vxd3 B 2.MSg8# 1... LIxd3 C 2.Oc4# 1... Vxd4+ A 2.KVb5#
|
Zo siroty kráľom - z kráľa žobravým mníchom (pod ostreľovanou Michalskou vežou). Aktívna cyklická zámena troch ortodoxných obranných motívov: A - šachovanie, B - napadnutie hrozbovej línie, C - uvoľnenie poľa v matovej sieti braním, teda proti rovnakej hrozbe v oboch fázach: OM - 23 - 33/A + Z - 23 - 35. Okrem hrozby sa uskutočňujú i dve tematické obrany na tom istom poli a tiež oba sirotské maty. Cyklicky navzájom posunuté sú i zamenené zaujímavé exomaty -po obranách vežami trikrát s antiduálovými (exo) väzbami lionov "orfanom". Všetky špeciálne exokamene výrazne ekonomizujú konštrukciu s "legálnou pozíciou". Stane sa klenotom svetovej šachovokompozičnej literatúry?
Emil Klemanič & Ladislav Salai jr. 2. cena
2# 16 + 12
|
tátoš (nightrider) - d4, h8, vežový cvrček (rook hopper) - d2, tátošový cvrček (nightrider hopper) - b1, c1, f2, g7, pao - b5, e1, h1, h2, vao - a2, c4, d6, čínska ruža (rao) - a1 1.Kc3 ? (2.Tc6#) 1... ČRxf3 ! 1... Dxf3 A 2.Txf3# 1... Txe2+ B 2.PAxe2# 1.e4 ? (2.Tc6#) 1... ČRxd4 ! 1... Dxf3+ B 2.Jxf3# 1... Txe2+ C 2.Jg6# 1.Se4 ! (2.Tc6#) 1... Dxf3 C 2.Vxe6# 1... Txe2 A 2.Sxd6#
|
Biely tátoš s čiernou čínskou ružou pre kráľa. Vysoko originálna kombinácia novostrategických tém Brabec & Zagorujko s aktívnou cyklickou zámenou troch obranných motívov vo dvoch variantoch v troch fázach: OM - 32 - 23/A + Z - 32 - 26, kde A - napadnutie hrozbového poľa, B - šachovanie a C - uvoľnenie poľa v matovej sieti braním. Efektné účinné obrany zaobstaráva "rao". Zaujímavá "mnohokameňovka" s liberálnejším prístupom k ekonómii viacerých technických exokameňov, avšak vo vypísaní sa predsa nič nezakazovalo...
Juraj Brabec 3. cena
2# Opačné circe 13 + 13
|
veľkodababový cvrček (dababa hopper) - b6, d8, f8, h4, veľkoalfilový cvrček (alfil hopper) - e4, h2, h8, cvrček (grasshopper)- a7, b1, b5, c3, d5, e3, h6 1.Cc7 ? (2.Cf4#) 1... DCb4 ! 1... d6 A 2.Cd2# 1... f6 B 2.Cb2# 1... f4 C 2.Cb4# 1.e6 ? (2.Cd6#) 1... DCd2 ! 1... d6 C 2.Cd2# 1... f6 A 2.Cb2# 1... f4 B 2.Cb4# 1.Cf3 ! (2.Cf6#) 1... d6 B 2.Cd2# 1... f6 C 2.Cb2# 1... f4 A 2.Cb4#
|
Krásna čarodejnica Kirké posiela opojených Odyseových druhov opačným smerom. Totálna pasívna cyklická zámena troch obranných motívov (OM-33-33): A - zaclonenie línie hrozbového cvrčka, B - vytvorenie hrozbového cvrčka, C - zákaz brania kvôli vystaveniu vlastného kráľa šachu , čiže akési "anticirce-priviazanie". Špeciálna exopodmienka ako aj aplikácia originálnych špeciálnych exokameňov sú skvelým dôkazom autorovho dôvtipu.
Ján Golha 4. cena
2# Cb1 ->b8 9 + 15
|
cvrček (grasshopper) - b1, g1, h2, h6, vežový cvrček (rook hopper) - c1, c7, d2, d8, strelcový cvrček (bishop hopper) - a2, a5, b6, c3, c4, prešporský kráľ (Pressburger King)- d6 A: 1.Kc6 ? (2.Vd5#) 1... Jf4 A 2.Cxf4# 1... SCe5 B 2.Cd3# 1... Db7+ C 2.KDxc5# B: 1.Vg4 ! (2.Vxe4#) 1... Jf4 B 2.Ce3# 1... SCe5+ C 2.KCd3# 1... Db7 A 2.Cxb6#
|
Dve vlny cvrčkových záplav v bájnom Prešporku. Pasívna cyklická zámena troch ortodoxných obranných motívov A - šachovanie, B - zaclonenie línie hrozbovej veže, C - napadnutie hrozbového poľa so zámenou exomatov: OM - 23 - 33 + Z - 23 - 36/E. Hlavný protagonista - prešporský kráľ - účinkuje v oboch dejstvách za výdatnej spoluúčasti rôznych cvrčkov, pričom sa najviac zviditeľňuje vo dvojníku v prešporskom mate 1.Vg4! Db7 2.Cxb6#.
Ján Golha 1. čestné uznanie
2# 13 + 12
|
čierny mutujúci kráľ (transmutingd King) - e4, cvrček (grasshopper) - f8, vežový cvrček (rook hopper) - a8, b4, c2, c8, d3, d6, e2, e7, strelcový cvrček (bishop hopper) - c6, f3, f4 1.VCa3 ? (2.Vce3#) 1... VCd4 ! 1... VCg3 A 2.Jxg3# 1... VCd2 B 2.Jxf6# 1... SCc7 C 2.Dxg4# 1.VCd8 ! (2.VCd5#) 1... VCg3 C 2.Jxg3# 1... VCd2 A 2.Jxf6# 1... SCc7 B 2.Dxg4#
|
Špeciálny exokameň - mutujúci kráľ - umožňuje absenciu takmer obligátneho motívu napadnutia a výraznou mierou sa podieľa na všetkých exomatoch, ktoré paradoxne dávajú ortodoxné figúry. Zaujímavá cyklická zámena troch obranných motívov: OM - 23 - 33, A - odskok externej prekážky z línie budúcej internej prekážky, B - kreovanie antibatérie, C - uvoľnenie matovej siete mutujúceho kráľa.
Ján Golha 2. čestné uznanie
2# 10 + 13
|
vežový cvrček (rook hopper) - e7, strelcový cvrček (bishop hopper) - c4, e1, tátošový cvrček (nightrider hopper) - d1, tátoš (nightrider) - a8, b8, blcha (locust) - e2, e4, h8 1.Ka6 ? (2.Lxc4-b5#) 1... Vb1 ! 1... SCe6 A 2.Tb6# 1... Lxc2-b1 B 2.Dxc4# 1... Lxd4-c3 C 2.Dd2# 1.Sxd6 ! (2.Lxe4-e5#) 1... SCe6 C 2.Tb6# 1... Lxc2-b1 A 2.Dxc4# 1... Lxd4-c3 B 2.Dd2#
|
Cyklická zámena troch obranných motívov: OM - 23 - 33, A - odskok prekážky blchy, B - napadnutie hrozbového poľa blchou, C - vytvorenie antibatérie zaclonením. Pozoruhodné sú i škodlivé exomotívy špeciálnym exokameňom - blchou.
Ján Golha pochvalná zmienka
2# 8 + 7
|
strelcový klokan (bishop kangaroo) - b5, nao - a7, ťava (camel) - c8, vao - d1, pao - e5, leo - e8, tátoš (nightrider) - f5, vežový lion (rook lion) - h4 1.LEh5 ? (2.LEe2#) 1... VAf3 ! 1... VAe2 A 2.PAxe2# 1... Ťd5 B 2.PAxc5# 1... VAg4 C 2.NAxg4# 1... c4 D 2. Td4# 1.LEe6 ! (2.LEc4#) 1... VAe2 B 2.PAxe2# 1... Ťd5 C 2.PAxc5# 1... VAg4 D 2.NAxg4# 1... c4 A 2. Td4#
|
Cyklická zámena štyroch obranných motívov: OM - 24 - 44, A - blokovanie cieľového poľa leovi, B - napadnutie hrozbového poľa, C - zaclonenie línie lea, D - vytvorenie antibatérie zaclonením. Kvalitná konštrukcia vyplýva z rôznorodosti exokameňov, čo však zároveň prispieva i k nesúrodosti. Špeciálne exokamene sú nao , ťava a strelcový klokan.
Juraj Lörinc pochvalná zmienka
2# 10 + 13
|
cvrček (grasshopper) - g4, vežový cvrček (rook hopper) - a8, b5, d4, f6, strelcový cvrček (bishop hopper) - b1, d6, e6, mao cvrček (mao hopper) - d5, f8 1.MACxe7 ? (2.VCxd6#) 1... VCb7 ! 1... gxf2 A 2.Va3# 1... SCxh3 B 2.VCc6# 1... VCd~ C 2.Ja7# 1.MACc7 ! (2.Cc4#) 1... gxf2 C 2.Va3# 1... SCxh3 A 2.VCc6# 1... VCd~ B 2.Ja7#
|
Vysoko špeciálny exokameň maový cvrček rozohrá trojprvkový dvojfázový cyklus obranných motívov: OM - 23 - 33, A - odclonenie strelca na hrozbové pole, B - odskok externej prekážky, C - priviazanie. (Premenené figúry sú dobrou konštrukčnou výpomocou, avšak v tomto turnaji sa takmer nevyskytujú.)
Prípadné námietky proti tomuto výsledku zasielajte do 28.2.2005 na adresu: Ján Golha, Lúky 1231/89, 952 01 Vráble, Slovensko, alebo e-mail: jan.golha@carrier.utc.com