Podobný prípad ako pri štvrtom "sťahovaní" (pozri Mat 64 č. 6). Na diagrame č. 146 od známeho
nemeckého skladateľa bola obrana 1.-Ve7 vo variante 2.Vxf6 Vxf6 3.Se5# vlastne neobranou,
a ešte horšie na tom bola obrana - neobrana 1.-Vf7 s pokračovaním variantu 2.Sxe6 Vxe6 3. Jf5+ Kd7,
lebo po 2. Sxe6 vlastne nič nehrozí. V tomto prípade sa mi zdalo neúctivé voči geniálnemu Loydovi,
aby jeho organy nezneli naplno. Preto som považoval za svoju povinnosť obranám 1.-Ve7 a 1.-Vf7
dokomponovať to čo im chýbalo. Navyše to na prvý pohľad ani nevyzeralo veľmi obtiažne. Čo sa
nakoniec ukázalo ako pravdivé. "Presťahovanie" odôvodňovala ešte jedna šťastná úvaha: "Na
šachovnici nie je problém postaviť pozíciu vzájomného zugzwangu (nevýhody z ťahu). Odpadnú
tým starosti s hrozbou a myšlienku je možné zvýrazniť presným prvým tempovým ťahom, pričom
sa o ťah predĺži výzva." Tak sa aj stalo. Diagram č. 147 je dôsledkom piateho "sťahovania".
Peter Sickinger
Sächsiche Zeitung 1978-1979 3. cena 146 Mat-64 č.9 9/2000
|
Ladislav Salai jr.
MAT-PAT 1988 147 Mat-64 č.9 9/2000
|
|
|
3#
8 + 11
|
4#
9 + 13
|
1.Vc1 ! ( 2.Sb2 ~ 3.Sa3# )
1.... Se7 2.Jf5+ ef5 3.Se5# 1.... Sf7 2.Se5+ fe5 3.Jf5#
|
1.a3 ! a5 2.a4 ( tempo )
2.... Sd7 3.e5+ de5 4.Jd5# 2.... Se7 3.Jd5+ ed5 4.e5# 2.... Vd7 3.Sxe6 Vxe6 4.Jd5#
2.... Ve7 3.Vxd6 Vxd6 4.e5#
|
Ladislav Salai jr.